Om

iPedagogen samlar länkar, information och reflektion kring hur iPad men även iPhone, kan användas i klassrummet. Frågan om hur begrepp som skola, läsning, målstyrning, bedömning och arenor för lärande förändras genom att använda sig av mobila enheter står i fokus. Bloggen administreras och drivs av Jonas Berling.

Om Jonas Berling

Pedagog med mångårig erfarenhet från undervisning av elever från mellanstadiet till Komvux. Sedan 2003 pedagog vid Fridaskolorna.

Processledarutbildare med inriktning på systemisk skolutveckling, bedömning och lärande i en 1-1-miljö vid Frida Utbildnings dotterbolag Didaktik Centrum

Arbetat på kommunförbundet som skolhandläggare och IT-pedagog under t.ex ITIS projekten.

40+ med mångårig passion för datorer i skolan och framförallt apples diton. Första macen en Mac Classic som köptes på kvitto där det stod ”Traktordäck”.

Författare till romanen Radioautisten samt kommande iBook(?) i form av socialrealistiska superhjältesagan ”Dom som var så där”.

Annonser

11 kommentarer till Om

  1. Pär Sargren skriver:

    Den här bloggen var det mest tendentiösa jag har läst på länge. Bara nyheter som talar för Apples produktportfölj, bara nyheter som talar emot andra alternativ.
    Vidarebefordring av diverse FUD kring Volvo IT, som hade en inkörningsperiod men idag fungerar perfekt på de allra flesta skolorna.

    Varför lägger du ner massor av tid på att marknadsföra Apple ? Är du anställd och får din lön av dem ? Maken till okritiskt dravel har jag inte sett på länge. Trist eftersom det här och var emellan varven ändå finns intressanta tankar som har med pedagogik och 1-1 att göra.

  2. fridaikt skriver:

    Intressant att du frågar. Om du läser en del av mina tankar så ser du att jag både är en Apple-fan-boy av stora mått men också kritisk mot en del av det Apple pysslar med. Med andra ord gillar jag deras prylar – jag t.om. anser att en skolledare som väljer annat än en mac till eleverna, i dagsläget i det närmsta begår tjänstefel – men notera att jag säger att det är så NU. Hur det ligger till om 2 år det är något helt annat. Google kanske är hästen man ska satsa på då eller varför inte Microsoft eller..?Ja du fattar. Idéen är att använda rätt redskap som ger effekt och detta redskap kommer att förändras lika mycket framöver som det förändrats från Compis-datorns svunna dagar. Apple gör just nu riktigt bra saker för att användas i skolmiljö men är ett underligt företag, det måste man skilja på. Med andra ord har du helt rätt i att 1-1 och skolutveckling är större än plattformsfrågan. Min förhoppning är att du fortsätter att läsa men använder detta filter. Som du ser i min ”Om”-rubrik så har jag fokus på iOS i det jag tar upp på bloggen och det kommer jag att fortsätta ha så länge jag jobbar i en miljö med macar.

    Jag har ingen koppling ALLS till Apple (det konstiga företaget Apple behöver inte betala folk för att berätta goda berättelser;-) men använder Apples prylar på mitt jobb på Fridaskolorna där vi har en miljö med 1-1-Macbookar och testar iPadar från förskola upp till gymnasium.

    Jag blir nyfiken på vad du har för roll? Berätta gärna mer om Volvo IT ur ett annat perspektiv. Jag hör mest mindre goda berättelser om denna satsning. Tipsa gärna om motsatsen! Som jag förstått det är det ett väldigt låst system där man som användare inte kan administrera sin egen dator, utan detta måsta skötas av tekniker på distans. Stämmer inte det? I den skola jag jobbar har eleverna helt öppna spjäll när det gäller att adminstrera sin egen dator och det fungerar fantastiskt bra. Jag ser en stor vinst med att låta elever och personal få vara administratörer på sin egen burk. Har Volvo IT:s lösning liknande idéer eller ser andra vinster med en annan lösning? Berätta gärna mer…
    Var öm! Mvh Jonas Berling

  3. Pär Sargren skriver:

    Hej!

    Det var ett oväntat trevligt svar som kom, jag måste medge att min ton kanske var något spetsig.
    Jag tycker att det du skriver om pedagogik är intressant och jag kommer att senare att skicka ett längre email till dig eftersom det kan vara en bättre form när man talar om sina egna erfarenheter.

    Väldigt kort kan jag säga såhär:
    När eleven är admin på sin egen dator, så kan elev när som helst råka radera sina filer, råka radera sin program (typ dra till papperskorgen), råka tappa bort sin dator och liknande. Traditionella 1-1 system som Apple lanseras, och som även jag använder i min undervisning, har alltså en risk att strula och inte vara så användbara för mig som lärare, när eleverna tappar bort filer och sitter med olika versioner av samma program (Vissa har uppdaterat andra inte…)

    Med ett bra VDM-system så slipper man alla sådana problem. Alla har automatisk rätt version av programmen, och tillgång till rätt program efter vilka licenser man betalat etc. Om eleven råkar radera en fil eller hela laptop så går det plocka fram den i alla fall. Managerade system är alltså ett recept för en krångelfri miljö, där man kan ägna sig åt kreativitet och pedagogik istället. Därför tycker inte jag att Apples lärkoncept är det bästa, utan föredrar slutnare miljöer när det gäller datorer.

    Jag har dessutom en del problem med Apple som företag, men det är ju en helt annan aspekt.
    http://mobil.computersweden.idg.se/2.2683/1.381387
    http://inbeijing.se/bulletin/2011/01/20/apple-hemlighaller-forgiftning-av-kinesiska-arbetare/

    Själv jobbar jag som matte/datalärare på en skola där vissa elevgrupper har elevmacar och andra har tillgång till windows PCs.

  4. jonasberling skriver:

    Tack för ditt svar Pär. Jag ser dina poänger med centralt administrerade system när man prata om stora organisationer. Men jag stöter också på lärarkollegor som suckar tungt över att de är inlåsta i system som it-avdelningen hittat på. Med andra ord har andra än de som bör fatta pedagogiska beslut fattat besluten. Det kan handla om politiker som vill bocka av 1-1-frågan i sina papper eller IT-avdelningar som vill ha kontroll ut i varje nerv. Mina bekanta suckar över att de inte kan installera saker utan att detta ska godkännas och gå via omvägar och gärna faktureras. Blir detta fallet ser jag det som en direkt hämsko på 1-1 och IKT-utvecklingen. Men i en organisation där lärare inte görs delaktiga och vill ta ansvar för datorhantering och elevanvändande är det nog klokt att lås upp systemen. Men på min hemmaplan – Fridaskolorna – kan vi se en tydlig vinst av att vi faktiskt skippat IT-tekniker (vi har 1 tjänst på 1500-datorer). Den vinsten är att lärarna tar mer ansvar för hur användandet både hos sig själva och hos elever. Vi har en systemteoretisk grund som bla. säger att det i en organisation finns ett överskott på ledarskap. Detta ledarskap har vi frigjort genom att så långt det går, ta bort experter som sköter datorn och driften. Men det kräver att personalen omfattas av dessa idéer. Det handlar om att se skolan som en värdegrundsstyrd organisation. Sen kan man ju undra hur det gått om vi inte kört Mac? Hur hade det gått att göra som vi gör med tanke på virus, uppdateringar som täpper igen kritiska hål m.m? Där hade vi kanske fått bekymmer? Men å andra sidan tror jag att det finns en skola Steungsunds kommun som kör PC och låter elever och personal helt administrera sina datorer. Här borde man vara nyfiken kring hur de tycker att det går.

    Apple som företag sen då? Bra att man får klä skott för Kina och miljöfrågorna för är man stor och stark måste man också vara snäll som en viss tecknad figur uttryckt det. Frågan är ju hur snälla våra stora bolag är oavsett om man heter Google (som inte är onda), Apple eller MS? Men i värsta fall kan man ju alltid göra som Apple gjort några gånger när det fått kritik – skylla på att de andra minsann inte är så bra eller snälla heller! Strutsbeteende eller tystnad är allt för vanligt beteende när det kommer till många IT-bolag och kanske Apple är bäst i klassen just nu? Hur som helst väldigt spännande tider vi går tillmötes i skolan där riksdag och regering beslutat om nya läroplaner, och gud bestämt att varje kommun ska satsa på 1-1. För vem har annars bestämt? Det måste ju vara på det viset med tanke på att den blinda tro som omger hela 1-1-vågen?

  5. Pär Sargren skriver:

    Det känns enklare att kommentera det du skrivit här snarare än att skriva ett mail så jag gör sammalunda.
    I min organisation så tar det tre arbetsdagar att få en ett nytt program paketerat för vdi-systemet, och personligen skulle jag inte ha några problem att anpassa mig till det (Jag jobbar inte i den delen av organisationen som kör vdi för närvarande).
    Att köra öppet går också bra, exempelvis
    http://www.idg.se/2.1085/1.367704/visst-kan-man-kora-oppet
    I en grannkommun har man en lösning där eleven kan hålla ner tre tangenter när datorn startar och därigenom återställa mjukvaran till ursprungsskick (En golden image ligger på en separat partition), detta löser ju de flesta problem man kan ha med krasher, virus och liknande. Det finns alltså flera sätt att uppnå nollsupportkostnad, även med Windows.
    Det ultimata är ju att låta eleverna själva välja fritt mellan olika system:
    http://www.idg.se/2.1085/1.380697/alla-elever-borde-valja-sin-egen-dator

    Sedan så är jag inte alls reaktionär. Jag tycker att 1-1 undervisning egentligen erbjuder många intressanta möjligheter. Väldigt mycket av de pedagogiska diskussionerna kring det här är både intressanta och fruktbara. Det har egentligen inte någonting alls med Apple att göra, man kan absolut jobba med webben som verktyg även på en Linux eller Windowsdator.

    Jag tycker att en lärare skall vara en person med stor trovärdighet. Eleven skall kunna lita på sin lärare, och föräldrar skall kunna känna att det som sker i skolan bygger på gemensamma värderingar. Jag sätter en ära i att vara ”märkesneutral” i min undervisning, så långt det går. Jag förespråkar inte Nvidia eller AMD när vi diskuterar grafikkort. Jag försöker undvika att omgärda mig med varumärken, mer än nödvändigt. Jag kan ha på mig en T-Shirt med ett politiskt budskap på sommaren, men inte när jag undervisar.

    På samma sätt så skall en samhällslärare inte utgå från ett visst parti som man själv gillar i sin undervisning. Jag hade en gång en samhällslärare som var kommunist, och som menade att politik handlar om samhällets orättvisor. Detta är ett exempel på hur man kan blanda ihop sina personliga preferenser med den professionella rollen.

    På samma sätt är det olämpligt att en religionslärare marknadsför en viss livsåskådning eller trosinriktning under sin undervisning. Då många religionslärare själva är aktivt troende så är ju det extra viktigt att vara medveten om neutraliteten i undervisningen.

    Hur jobbar en iPedagog med märkesneutraliteten ? Använder du i ungefär lika hög utsträckning windows, MacOs, Linux ? Finns det någon risk eller tendens för en slagsida åt Apple ? Låter du dina egna personliga åsikter forma vilka IT-system och produkter du tar upp och använder i din undervisning ? Jag bara undrar efter att ha sett den här bloggen..

  6. jonasberling skriver:

    Tack för intressanta svar om Windowsvärden. Det låter smidigt med Golden Master – vi har en liknande lösning med en ”återställare” som är en hårddisk eleverna då lånar om de vill återställa datorn. Detta händer väldigt sällan då datorerna rullar på fint för det mesta. Dock används den de gånger det blir någon form av strul innan man lämnar in dator för felsökning hos reparationsfirman. Räddningsdisken funkar alltså men inte lika enkelt och tillgängligt som partionen du nämner.

    Det där med partiskhet då? Jag har tanken att man aldrig kan vara objektiv. Det betyder inte att man inte får propgagera för saker. Men att hålla på ett visst fotbollslag, tycka att böcker är bättre än serietidningar eller att man inte ska dricka coca-cola eller… med andra ord är vi människor av kött och blod och inte maskiner och det innebär att vi som lärare inom de ramar vi har i skollagen och läroplaner förmedlar en massa värderingar bara genom att visa oss i klassrummet. Jag anser tvärtom att det är viktigt att var tydlig med var man står. Frågar en elev vad jag tycker i en fråga, vad jag tror på etc så är jag mer eller mindre öppen med detta men också mycket tydlig med att vara öppen for olikheter. Lärare har inte skrivit på någon form av kontrakt där de inte får ha åsikter men har ett mycket tydligt uppdrag att verka för mångfald, tolerans och demokrati. Att tro att man kan hålla sig helt neutral i värderingar är nog att bredra sig. Min tanke är att man då snarare risker att bli blind för sig själv om man har idéen att man kan förhålla sig fri från åsikter och uttrycka dessa. Dessutom blir skolan rätt trist då. Saklighet är en bra sak men kött och blod och passion behövs också och det handlar om värdegrund.

    Datorval och plattform är en annan fråga. Låter jag mina tankar forma valet av plattform? Svaret är nej då jag inte har rollen att bestämma detta. Varje skola bör kunna välja det verktyg man anser ger mest effekt. Det kan då innebära att man faktiskt väljer ett system och därmed minskar mångfalden. Men det handlar om att lärare och elever inte är de som ska fatta dessa beslut utan skolledare ska ha det mandatet. Att ha för många olika system kan hämma spridandet av goda idéer mellan lärare och elever då man riskerar att sitta på olika verktyg. Jag har själv sett detta på vårt eget gymnasium där vi under en period använd PC-burkar av olika fabrikat. Vi fick inte någon spridningseffekt mellan lärare och elever när det gällde att dela goda idéer. Problemet var att man satt på olika verktyg. Någon använde t.ex. en sak för att redigera film, en annan ett annat, och en tredje ytterligare ett. Det gick inte att lära av varandra. Som skola och skolledare så vill man få effekt på hela systemet när det gäller de datorer man utrustar lärare och elever med. I vårt fall fick man inte detta genom att man inte pratade om samma sak då man hade olika verktyg, man kunde inte lära av varandra utan hamnade i situationer där eldsjälarna blev saliga på sin egen fason och de som var mer osäkra i sitt IT-användande kände sig övergivna och ropade på att behövde mycket tid till kurser. När vi sedan bytte till mac fanns en stor fördel – iWork och iLife-paketen – nu hade alla samma verktyg som var lättanvända och som gick att lära varandra. Minimalt med tid behövde läggas på kurser och framförallt lärde alla av varandra. Vi såg en enorm skillnad i hur datorn användes – från avancerad skrivmaskin till något som förändrar synen på lärande. Som sammanfattning handlar det alltså om att välja system oavsett plattform. Det handlar om att fokusera för att få effekt.

    Det jag gillar med Fridaskolan är att man vågar byta system. Vi har använt windows när det gav mest effekt, bytt till mac för att det gett effekt och lär i framtiden byta igen för att välja det som ger oss mest höjd. Sedan kan det vara olika på gymnasienivå där det är större poäng med att ha större mångfald. Du Pär kanske jobbar på gymnasiet och då förstår jag till fullo blandmiljön när det handlar om olika program och uppgifter. Allt annat vore korkat om man har många olika gymnasieprogram och skola i det större formatet.

    Så låt oss fortsätta låta krigsyxan över plattformar ligga nergrävd. Det handlar inte om det för att få effekt. Alla datorer oavsett typ är just nu på väg att förändra Skolsverige.

    • Pär skriver:

      Peace brother.

      Det har varit intressant att ta del av dina svar och kommentarer.
      Vi som är lite extra IT-intresserade brukar ju ofta kunna ha våra personliga vanor och även jag har mina ”käpphästar”.

      Jag tycker fortfarande att det är en bra idé att ge ett visst utrymme till de anställda när de gäller vilket val av system de vill köra, i alla fall om de är uppenbart kompetenta att hantera det systemet de föredrar. Som alternativ kan man ju köra en hårt styrd miljö för att få det strulfritt, med virtuella servrar (ja det är för övrigt möjligt med Apple-datorer också, bara ganska ovanligt).

      Jag brukar kunna vara rätt vass när jag diskuterar på internet, mest för att jag tycker det är mer spännande att se hur man kan se olika på saker och ting, snarare än att alla sitter och håller med. Inget illa ment. Du får för min del gärna ta bort den här tråden om du vill, den kanske inte helt platsar för det ändamålet du har med din blogg.

      Hur som helst så kommer jag att följa din blogg från och med nu. Du har genomtänkta åsikter även om jag inte håller med om allt. Speciellt det du skriver om pedagogik är tänkvärt – Du är säker en duktig lärare. Jag avslutar i en positiv ton som jag hoppas att du gillar:
      http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/skolan-blir-bara-battre-och-battre

      Mvh Pär

  7. jonasberling skriver:

    Pär! Stort tack för dina tankar och beskrivningar av din IKT-vardag! Om det är ok så väljer jag att ha kvar hela flödet av det vi skrivit för det visar på nyanser i IKT-världen. Det platsar absolut på min blogg och du har bidragit med massor av användbart! Extra kul med länken kring DN-artikeln! Det pratas mycket om att media bara svartmålar så motsatsen är värd att spridas. Vi som jobbar som lärare har ju oftast kul på jobbet och gör ett redigt jobb men det är inte alltid så vi skildras. Tar mig friheten att lägga ut länken som ett blogginlägg om det är ok?

    Sista fråga dock som du kan får berätta. Var jobbar du och har du ingen egen blogg eller kanske går att följa på Twitter eller liknande?
    Var öm! Mvh Jonas Berling

  8. tommysvensson skriver:

    Hej!

    Mkt bra blogg – dock ngt jag undrar över är om du vet vilka hjälpmedel som står till buds för att underlätta kommunikation och bygga relation mellan läraren och elevernas föräldrar? Tänker främst på information, status, viktiga datum och läxor. Känns rent allmänt som ett mkt försummat område. Tack!

    • jonasberling skriver:

      Halloj Tommy! Tack fr uppmuntrande rader! Kul att du gillar att lsa Bloggen. Det dr med kommunikation och hemmet r ju viktigt. Jag fr nog svara som s att det r mer en frga om att ha ett system dr hela skolan fungerar och dr alla r delaktiga i informationfldet. Vi anvnder t.ex. Fronter som inte p ngot stt r utmrkande i jmfrelse med andra plattformar men som inte blir bttre n hur man anvnder det. S dr ser jag en del av svaret – inget system r bttre n de som ska anvnde det. Man mste ocks vlja system och d menar jag inte vilken plattform, utan att inte leva i parallella system nr det gller informationen. Bort med pappersblock, veckobrev i pappersvg hem etc. Det r frst d man fr fart p det hela. En intressant tanke som jag kanske ska terkomma till i ett inlgg r ocks att se sin lrplattform och informationen p denna som sin LPP (lokala pedagogiska planering). Det r nog inte mnga som tnker s, men det gr en n strre anledning att verkligen samla information om vad som hnder i skolan p ntet. P vrt Fronterum fr den rskurs jag undervisar syns bde vad som r p gng i olika mnen, hur det gr med det vi jobbar med fr stunden och hur utfallet s smningom blivit. Det vi mjligen saknar r en rsagenda men det r ju inga strre problem att peta dit d den redan finns digitalt infr varje lsr. Undrar vad Skolverket sger kring att se sin lrplattform som sin LPP? Jag har svrt att se ett system som kan fungera bttre! Avslutningsvis! Facebook e inte dumt! Skulle vi kunna n samma funktionalitet i vr lrplattform som dr s r det ppet ml. Dvs finns dr elever och frldrar nd finns. Vi ser fram emot att labba med nyslppta ”Facebook for education”. Kan bli ntt det! Var m!//Jonas

      • tommysvensson skriver:

        Hej!

        Sett o provat/läst om en hel plattformar som gör så som du beskriver – att de tar ett helhetsgrepp på kommunikation mellan alla parter. Dock tror jag att man lägger ribban för högt, det är helt enkelt inte trivialt att bygga en plattform som löser läxläsning, betygsättning, matsedel, kvarsittning, sjukanmälan, mailplattform, schemaläggning, påminnelser, telefonbok, salkartor, kurslitteratur, läsplaner, flashcards, översättning till alla språk, statistik och formkurvor, prov, frågor, ledighet, lov, etc, etc… you get my point.

        Jag letar efter ngt som enbart fokuserar på att göra min roll som pappa eller mamma bra gentemot den information man förväntas konsumera från läraren. Det är inte alltid kontaktboken ligger i väskan och även om den gör det så kan informationen vara svårtolkad. Samma gäller veckobrevet eller vad man nu får – handskrivet eller på Comic Sans på ett A4 med ngn ful Wordart-gubbe med en glödlampa över huvudet – man måste tillbringa avsevärda sekunder för att faktiskt förstå vad det är hon/han menar. Och till detta måste läggas erfarenhet från tidigare brev: ”hur är det nu hon brukar skriva och hur kom jag på hur det hängde ihop förra gången jag läste?” Sen vad gäller alla dessa oändliga datum, besöksdagar, klasskassebetalning, kvartsamtal etc…

        Finns det ngn app eller system som kan fokusera på att lösa detta för mig – just för mig? Det jag upplevde/läste mig till för många andra appar var att de är ngt som skolan köper in och som ska upphandlas. Jag ser ju framför mig att bara messa ett nummer och vips tankar jag ner en app. Utan att behöva gå via ngn central hub.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s