Hur laddar man om en 1-till-1-satsning?

I mitt arbete vid sidan av lärarjobbet, som en av flera utvecklingsledare på Didaktik Centrum, sitter vi idag och spånar kring frågan om hur man gjuter ny kraft i en 1-till-1-satsning? Hur tar man nästa steg om man kommit så långt att datorer eller paddor används varje dag i en mångfald av situationer såsom film, delade dokument, webläromedel etc? Vad vi vet är att Didaktik Centrum nästa låsår får uppgiften att leda kompetensutveckling på Fridaskolorna under ett antal konferenser där just detta är fallet. Så nu sitter vi här och brainstormar och jag passar på att, istället för att skriva det i ett delat dokument eller en keynote, skriva det som ett blogginlägg. Så frågan är vad kan man göra när smekmånaden eller året med datorerna är över? Jo kanske följande:

  • Visionen att utbilda tågluffare – Hur ser visionen i det arbetet vi gjort kring IKT och vad skulle visionen kunna innebära mer? Vad har effekt när det gäller IKT och varför, dvs hur ser vår systematik ut då? En nulägesanalys med nyckeltalet IKT borde vara en start i arbetet.
  • Mind the Gap – Vad tror vi att vi gör med IKT och vad gör vi egentligen? Här kommer man troligen att se att det skiljer sig åt. Hur närmar sig de båda varandra, dvs hur blir det vi tror att datorerna/paddorna gör för lärandet mer likt det vi i själva verket gör?
  • Det vidgade textbegreppet är något som det pratas om liksom multimodalitet. Här behövs kompetensutveckling. T.ex. frågan om hur vi som lärare ser på och bedömer en film, spel eller annat icke-textbaserat material i relation till det skrivna ordet, är viktig. För vad gör man när man som pedagog vågat ta steget och bett eleverna göra film istället för att att lämna in en text eller skriva ett prov och när det är dags för bedömning? Hur jobbar man med formativ bedömning i relation till t.ex. film och hur, rent praktiskt, bedömer man 25 filmer istället för 25 texter? Hur ser man kvalitéerna?
  • Den minsta gemensamma nämnaren…  vad är det alla pedagoger bör kunna när det gäller att förhålla sig till och hantera IKT och hur man genom learning studies eller kollegialt lärande kan se till att alla är med på tåget? Här ska man inte underskatta betydelsen av hur fungerande arbetslag kan bidra till viljan att våga något tillsammans med andra, något man inte skulle vågat själv.
  • … men också de största skillnaderna. Pedagogerna som gör de mest extrema grejerna med IKT, hur tar man tillvara deras kunskap och får andra att följa i deras spår? Det är inom dessa pedagogers trial-and-error som vi finner morgondagens normaltillstånd. Här är viktigt att dessa stjärnor på IKT tas ner från piedestalen. Det de gör får inte bli ett ouppnåeligt ideal som andra inte tror att de kan nå, eller vara något som visas upp för att få högre lön. Glappet mellan olika grupper av användare måste minska.
  • Skolutveckling via klassrummet. Hemuppgifter mellan konferenstillfällen måste innebära möjligheter att få pröva och utmana. IKT-verktyg som man stöter på under konferenser ska testas med eleverna och tas tillbaka till nästa konferens för gemensam kollegial reflektion.
  • Läsutveckling via datorn. Eleverna läser och skriver enorma mängder via datorn men vad har vi egentligen tänkt kring hur man kan förhålla sig systematiskt till detta som en del i läs- och skrivutveckling?
  • Form(er)ativ IKT. Datorer och paddors möjligheter att bidra till en formativ process där återkoppling är den del av lärandet behöver utforskas och diskuteras mera! Tillsammans samla goda exempel på IKT-verktyg som kan bidra som samtala om goda exempel.

Fortsättning följer…

Vi spånar kring vad som kommer Bortom Horisonten

Vi spånar kring vad som kommer Bortom Horisonten

Annonser

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i iPadpedagogik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s