Om datorspelens plats i skolan

”På senare år har bärbara datorer och surfplattor blivit redskap i var elevs hand, och med dem har datorspelen blivit en utbredd kulturyttring innanför skolans väggar.

Men hur kan datorspelen användas för lärandet? Och vad kan undervisningen lära av datorspelen?

Nya Vågen diskuterar möjligheter och möjliga fallgropar med datorspel i skolan. Medverkar gör Gunilla Svingby, professor i pedagogik och ämnesdidaktik vid Malmö högskola; Carl Heath, expert på spel och lärande, samt Felix Gyllenstig Serrao, lärare som bland annat driver bloggen Spelläraren.”

viaOm datorspelens plats i skolan och en drömlik ”dansikal” – Nya Vågen | Sveriges Radio.

Lyssna gärna på en kunnig och nyanserad dialog kring Spelbaseratlärande i Sveriges Radios ”Nya Vågen”. Gunilla Svingby berätter mycket engagerat kring forksningsläget. Inget snack om att man kan lära via datorspel men det krävs rätt typ av spel och framförallt rätt typ av lärare – en lärare som har en tydligt förankrad idé i läroplanernas förmågor, begrepp och de kvalitéer eleverna ska sträva efter att träna. Kanske just det sista är en dimension som man inte berör ordentligt i programmet, för vad är egentligen uppdraget som lärare, kan man fråga sig.

Att dataspel motiverar kan också utgöra en enorm draghjälp för pedagogen, men kanske man behöver nyansera just den synen en aning. Man kan dra parallellen till musik i klassrummet. Vad händer med elevernas lärande och studieförmåga om läraren (eller en elev för den delen) spelar musik i klassrummet? Och ännu mer om det då är lärarens egen favoritmusik? Är det bra? Nej forskning kring musik och lärande visar att visst kan lära bättre till musik så länge musiken är något vi valt själva och därmed gillar, men är det musik man ogillar eller som valts av någon annan, blir effekten sämre förutsättningar för lärande. Tänk då om det är samma logik kring att släpa in datorspel i skolan? Datorspel påminner definitivt om musik när det kommer till preferenser och är likt alla annan populärkultur, något som både kan förena och söndra. En del elever älskar Minecraft, andra tycker det är det fånigaste de kan tänka sig. Att då som pedagog tvinga alla elever att jobba i Minecraft kan få motsatt effekt än den man vill uppnå – leda till minskad motivation och ökat motstånd. Det kan vara ungefär lika smart som att tvinga alla att skriva ett engelskarbete om Justin Bieber. Men ett annat sätt att se saken är att det i så fall kan vara lika illa att läraren tvingar eleven att läsa en viss bok (eller att läsa en bok överhuvdtaget för den delen). Så därmed förs vi tillbaka till utgångspunkten igen, dvs att valet av medel för lärande och dess innehåll är underställt urvalet av läroplansmål, de förmågor som ska tränas och de begrepp som behöver förstås. Först därefter blir Minecraft, bok eller Justin Bieber för den delen möjliga och lämpliga delar av stoffet som kan stödja utvecklandet av förmåga och förståelse.

Advertisements

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i 1-1, Framtidens läromedel, Läromedelsappar, LGR 11 och GY11, motivation, Skolutveckling, Spelbaserat lärande och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s