Obamas och Romneys väljare på Visualy – en ingång som tränar förmågor!

What Obama and Romney Voters Like | Visual.ly

Sånt här gör en glad! När jag under dagen (och kvällen) suttit och funderat över hur lektionsingången ska läggas upp när jag ska förmå 72 12-åringar i åk 6, att med hjälp av presidentvalet i USA, begripa förmågan att argumentera och resonera i Lgr 11,  har jag mest förbannat dessa styrdokument! Jag har inte hittat ingången i att göra träningen av förmågor i kursplanernas syfte till något särskilt lustfyllt. Det blir både för torrt akademiskt och alldeles för svårt. Kursplanen, i det här fallet i samhällskunskap år 4-6 är inte problemet i sig – det var enkelt att i denna välja ut att det passar utmärkt att träna argumentation på olika nivå, utifrån vem man anser vara rätt president och valets utgång. Men svårigheten blir sedan värdeorden att göra utvecklade eller välutvecklade argumentationer – hur faen ska man få eleverna att snabbt fatta åt vilket håll man ska sträva när man jobbar över två ynka lektioner? Det måste till en lekfull ingång där elevens föreställningar kopplas samman med den stora världens. Jag hittade inte den ingången och föll istället till föga för en mer torr ingång, som ska mynna ut i att eleverna ges i uppgift att läsa in sig kort kring någon sakfråga och vad de olika kandidaterna tänker om denna. Därefter tänker jag mig att de ska ta ställning, och med fakta argumentera kring vem de hade velat se som president om de varit 12-år men bott i USA. Det hade nog funkat helt OK som huvuduppgift, men känslan av att inte hitta den där riktigt klockrena ingången för att snacka upp uppgiften, och framförallt att få träna förmågan argumentation, gnagde ändå i mig.

Då plingade det till i mailen. Ett mail från Visaly som bl.a. gav en länk till en infografik där man grafiskt levandegjorde de två partiernas typer av väljare. Där satt de två lektionerna helt plötsligt som en smäck! Där låg ingången som gjorde skillnad! Så imorgon börjar vi lektionen med att eleverna får tolka denna infografik – 3 och 3 får de under några minuter funderar över vem de hade röstat på, samt ge ett argument om varför, baserat på infografiken. Det är precis den typen av träningsläger i förmågorna hämtade från läroplanerna som jag älskar! Jag är rätt säker på att alla eleverna efter den ingången kommer att förstå hur de sedan går vidare och läser svårare texter, för att med hjälp av dessa argumenterar både med och mot sig själva. Förmågan att argumentera har klarnat och blivit både lustfylld och lärorik.

Vilken presidentkandidat jag skulle argumenterat för med hjälp av Visualy vill jag helst undvika att nämna. Men det fanns visst både TV-serien Louie C.K och Batman på ”The dark side”. Mer säger jag inte. Test gärna själv och bli kanske förfärad…

 

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i 1-1, Formativ bedömning, iPedagogik 2.0 eller senare, LGR 11 och GY11 och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

