Fronter – Kunskap genom samarbete? Nej genom Work-arounds.

Mitt första möte med lärplattformen Fronter kom 2003. Då gick vi på Fridaskolorna från First Class (eller First Kass! som eleverna brukade säga) till nämnda Fronter. Blev det så mycket bättre? Jo i ljuset av 2003 måste jag helhjärtat säga ja. Det blev ett fungerande system för veckobrev, uppgifter, inlämningar m.m. Men som alltid med lärplattformar som försöker göra massor av saker under samma paraply, blir det lätt så att de kan mycket, men samtidigt heller inte är riktigt bra på något. Så med 2012-glasögon – nästan 10 år senare – är det ett långsamt utklingande system vi fortfarande använder. Det servar oss rätt väl på en del punkter (t.ex. skyltfönsterfunktionen till föräldrar och elever). Det är en del av det dagliga arbetet, så enkelt är det. Bra nog kan man tycka och givetvis slänger man inte ut 3000 användare till något annat system i brådrasket. Det är intrimmat och väl fungerande.

Fronter har också sedan dag 1 varit något av icke-föräldad råvara. Oftast har jag upplevt att vi gjort systemet bättre än vad det förtjänat. Vi har hittat sätt att använda verktyg som de kanske inte var avsedda för (jmf med seriefiguren Socker-Conny som kunde slå hela världen med häpnad med ett schyst järnrör). Nu har jag hittat ett till verktyg att bruka (eller i värsta fall missbruka, beroende på vem som frågar). Det har sin utgångspunkt i att jag alltid stört mig på att det inte gått att använda feedback-verktyg på något vettigt sätt i Fronter. Det är rent ut sagt sämre än first-kass!

I vår strävan efter att jobba konstruktivt kring bedömning med IKT-stöd, har vi trixat runt med arkiv och mappar som anpassats för respektive elev, och där samlat formativ bedömning i en summativ kontext. Det har inte varit i enlighet med vad Fronter tänkt men funkat hyggligt för att fullgöra skollagens uppdrag kring bedömning. Men en sak som inte varit möjlig att göra har varit att kunna välja ut flera elever ur en grupp och skicka samma feedback. Missförstå mig nu inte – jag vill inte vara en lat lärare som med datorns hjälp slentrianmässigt gör livet enkelt med urvattnade kommentarer till alla elever. Tvärtom. Vad jag vill är att öka antalet tillfällen för återkoppling och göra denna med blixtens hastighet. Där är datorn strålande! Men inte Fronter (och så vitt jag vet, inte så många andra lärplattformar heller).

Tänk dig tanken att du efter en skoldag eller lektion vill puffa lite extra på några elever som visat önskvärda kvalitéer just denna dag. I Fronter måste man klicka sig till förbannelse på individnivå för att göra detta. Något som gör att man tyvärr inte alltid orkar bemöda sig. Oftast kan likartad framåtsyftande återkoppling baserade på kunskapskraven, vara en god hjälp för eleverna att hitta rätt vägar. Men denna feedback måste inte vara individuellt anpassad, då den tar sin utgångspunkt i styrdokumenten. Så idéen att kunna ”spamma” sina elevgrupper med återkoppling kring det man gör dagligen, borde ligga i varje lärare intresse. Men hur lätt låter oss IKT-verktygen göra detta? Inte alls. Eller jo, jag hittade ett sätt idag via Fronter. Jag ska inte ta tid att beskriva det i detalj (hör av dig om du vill veta mer) men det handlade om att jag fick använda Fronters system för Inlämning och gå omvägen via att ”lämna in” som elev. Ett sätt som Fronter inte överhuvudtaget tänkt sig, men som faktiskt möjliggör feedback även på gruppnivå. ÄNTLIGEN! Nu ska här spammas formativ återkoppling till alla goa elever i åk 6 Fridaskolan Trollhättan. Detta i väntan på att någon går in och styr upp Lärplattformsträsket. Vem blir det då? Kanske Google, kanske It´s Learning, kanske Fronter, kanske…? Ja kanske någon helt annan som förstått det där med att sluta stånga sig blodig mot muren av Lärplattformar, och helt enkelt promenerar runt istället. Någon som förstått det där med kreativa Work-arounds…

Fronter – Kunskap genom samarbete.

Advertisements

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i 1-1, Formativ bedömning, Framtidens läromedel, Funkar inte?, Lärplattformar, Skolutveckling och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s