Digitala klassrum, döda klassrum?

Nyss inflyttad i nya klassrum med 71 nya åk 6:or och nya kollegor i arbetslaget. Nya elever och kollegor är ju inget ovanligt vid en låsårsstart, men nya lokaler är däremot ingen årlig tradition. Allt är nytt – väggar, dörrar, bord, stolar, belysning, golvmattor, projektorer, ljudsystem… Ja rubbet, och sobert gråsnyggt med glaspartiinslag och färgglada stolar är det. Vad tycker eleverna då? De borde vara jätteglada. Men nja. Sjukhuslikt, grått och tråkigt, är omdömen som getts. Givetvis finns det de som också tycker det är snyggt och lyxigt men de känner att något saknas. Det saknas liv! Var finns livet i svenska skolsalar? Bortsett från eleverna så är det främst väggarna som skapar liv. Estetik och elevkraft hand i hand är något som i bäst fall syns på väggarna. Men ju högre upp i skolåldrarna desto sterilare verkar det bli i salarna. I bästa fall har envåldshärskaren i salen satt upp någon turistplansch, karta, filmaffisch eller periodiskt system och kanske också låtit några elevalster få anslås utan större tanke på mottagare. Kanske kan det vara bra nog för att ändå låta alla som bor i rummet få sätta någon form av bokmärke på den gemensamma arbetsplatsen (om inte går det ju att sätta sitt bokmärke med pennor eller vassa föremål eller ren och skär förstörelse).

Det rumsliga är viktigt och på en plats där människor inte frivilligt valts att vistas tillsammans är då frågan om det är upp till var och en i lärarkåren att göra klassrummet till något man trivs i eller inte? Som jag ser saken är det inte valbart. Det är varje elevs rätt att få vistas i en god rumslig miljö men också få vara med och samskapa denna miljö. Och det är här datorn kommer in. Lite av själva idéen med datorn är att den är digital och därmed papperslös. Därmed riskerar varsin dator till eleverna att än mer göra klassrummen avskalade och sterila. Jag tycker mig se denna trend och jag gillar den inte. Än har heller inga riktigt goda alternativ uppstått; för visst skulle man kunna tänka sig att ersätta och kanske t.om vitalisera elevalster på väggarna med projektorer och digitala fotoramar. Så i väntan på att detta kanske händer kommer här en uppmaning – om ni satsar på 1-till-1 så tänk också på att satsa på klassrummet. Det krävs mer av tanke kring elevernas närvaro på väggarna när allt helt plötsligt med fördel finns i datorn.

Kanske någon motsäger mig och säger att det finns goda exempel på när klassrummet och 1-1 verkar i fin harmoni? Kanske rentav så bra att det är framtidens skola. T.ex YBC i Nacka och Vittras skola vid Telefonplan STH är två goda försök till framtidens skola. Men jag har ändå en känsla kring dessa och liknande projekt som säger att det kanske inte är så lyckat. Kanske det mer handlar om arkitekters tankar kring vad en skola kan vara än, vad det i verkligheten visar sig bli. För ett är säkert – i barn och ungas närvaro blir inte det som är tänkt att vara rummets funktioner det som det visar sig bli. Eller som Oscar Öquist skriver i sin kommande bok ”Den seende läraren” om systemteori i skolan: ”Men barn behöver också hörnor, prång och små krypin dit de kan dra sig undan Psykiatern Bruno Bettelheim (11 ) berättar om sina erfarenheter från ett barnhem
följande: ”Att få till stånd en överenskommelse med barnen om användning av rummen enligt föreskriven ”funktion” visade sig omöjligt- för alla sina verksamheter föredrog barnen utrymmen utan anvisat ändamål.

20120826-220230.jpg

Annonser

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i 1-1, Framtidens läromedel, motivation, Socialt klimat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s