10 saker man ska undvika om 1-till-1-valet faller på iPad.

Teachers can’t be expected to change the way they teach overnight. However, most of the tools we’ve given them in the past (SMARTBoards, document cameras, etc.) were teaching tools. This tool is in the hands of kids, which means it’s student-driven.

viaSchoolCIO Blogs – DAILY INSIGHT: Top 10 things NOT to do in a 1:1 iPad Initiative, Part 1.

Lätt tjatigt med alla dessa listor med ”10-saker-som”, men med tanke på att kommun efter kommun nu rullar ut iPadar till kidsen så undrar man ju hur det egentligen kommer att fungera? Som vanligt är det frågan om 1-till-1-satsningarna drivs av teknik eller innehåll? Och hur man bygger ett livsdugligt system där eleven är i centrum – ett system som får eleven att lysa starkt och länge. Jag läste nyligen ett reportage från en lokalblaska som var med när iPadar delades ut till eleverna på ett högstadie. En elev som fick frågan vad om vad han skulle göra med iPaden nu när han fått den, hade ett både träffande men också utmanade svar: ”Det vet jag inte. Det får väl lärarna säga”. Vi får väl hoppas att han får svar…

Annonser

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i 1-1, iPadpedagogik, läsplattor och tabletdatorer och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s