Idrotten ligger bra till i 1-till-1-racet!

”Så ni har filmdukar i idrottssalen?”

via”Eleverna springer hinderbana till Super Mario” – IDG.se.

Ett bra exempel på hur man i idrotten tar till sig IKT och omdefinierar undervisningen. Jag skulle t.o.m. vilja gå så långt som att säga att man höjer statusen på idrotten i relation till de svagpresterande eleverna, d.v.s. de som inte är idrottsutövare redan som det är. På min hemmaplan på Fridaskolan Trollhättan ser jag samma tendens, då lärarna Fredrik, Sofia och Niclas mer och mer har gjort datorn till ett av idrottens viktigaste redskap. Då handlar det om möjligheten till videoanalys – en idé som är en självklarhet i den omgivande idrottsvärlden. Så kanske är det så att en trojansk häst med skolutveckling via IKT nu smugit sig in i skolan? En trojan som kanske också kan spilla över tanken om videoanalys som verktyg för ökat lärande till andra ämnen?

(videoanalys av den egna undervisningen är för övrigt den överlägset största faktorn som påverkar elevers lärande i Johan Hatties stora studie ”Synligt lärande”)

Annonser

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i 1-1, Formativ bedömning, Skolutveckling, Videoanalys och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s