Why Teaching Kids Self-Regulation Skills Is Essential – Hur svårt kan det vara?

”They agreed that computers had, so far, made surprisingly little impact on schools – far less than in other realms of society such as media and medicine and law. For that to change, Gates said, computers and mobile devices would have to focus on delivering more personalized lessons and providing motivational feedback.” –Conversation between Bill Gates and Steve Jobs (Isaacson, 2011)

viaYalda T. Uhls: Why Teaching Kids Self-Regulation Skills Is Essential.

Det är mycket surr runt självreglering av elevers lärande som nyckel till ökat lärande. Det är nog sant att det är av vikt (räcker att läsa LGR11-GY11 och första kapitlen för att se att det är ett centralt uppdrag i varje lärare vardag). Vad som däremot är lite underligare är att det ska vara så förbannat märkvärdigt. Är det inte svårare än följande sekvens.:

Vad ska jag göra nu? – Hur går det? – Vad gör jag nu? 

Denna process kan ta 1 minut eller en hel termin, men fördelen av att det kan ta en minut behöver inte ens förklaras med mer än att man inte ska göra saker svårare än de är – ”If it sounds like a duck, walks like a duck, looks like a duck – it´s a duck!”. Gör det inte svårare än så. Att datorn sedan underlättar att synliggöra korta tankar kring hur läget är och vart man är på väg, är också något att ta i beaktande. Men det gäller att även där inte göra saker svårare än de behöver vara. Enkla IKT-redskap finns. Socrative är ett sådant som jag kan rekommendera alla dagar i veckan.

Annonser

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i 1-1, Formativ bedömning, LGR 11 och GY11 och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s