Datorerna får svenska barn att läsa allt sämre – DN.SE

”Den som inte lär sig läsa mister inte bara kraft på arbetsmarknaden, utan också demokratiska möjligheter och privat njutning. Eller som Monica Rosén uttrycker det:

– Jag är jättebekymrad över att barn inte längre hamnar i bokslukaråldern. Den vill man inte att någon ska missa.”

viaDatorerna får svenska barn att läsa allt sämre – DN.SE.

Nu har det mätts igen huruvida det var bättre förr och samtidigt har också något ljushuvud kommit på att PISA-studien från 2009 är det bästa sedan rostat bröd. Resultatet? Jo förvisso givetvis intressant när man försöker utröna om ungas läsförmåga förändrats, men desto plattare och tröttande att forskare än en gång hamnar i samma gamla hjulspår om att det går utför med ungdomen och att dagens videovåld, dvs datorer i alla dess former, är orsaken till detta. Jag är givetvis inte så korkad så att jag inte tror att informationssamhället påverkar vårt sätt att förhålla oss till information och det skrivna ordet, men jag hade hoppats på mindre av skönmålning av det förflutna och svartmålning av nuet. När man dessutom buntar ihop allt i en ohelig allians där datorn, det fria skolvalet, eget arbete och allt annat utslag av den s.k. flumskolan, länkas samman så ringer mina varningsklockor. Man har hört detta förut. Tröttsamt och inte konstruktivt.

Jag ska kosta på mig att häda lite i öronen på både en och annan kollega och på er som tycker att det var bättre förr – det var det inte. Som så många gånger i historien har samhället förändrats och därmed har också kravet på läsandet förändrats. Sedan vi medelålders – d.v.s vi som uttalar oss om skillnaden i läskunnighet – var unga fram tills idag har samhället onekligen förändrats. De krav på läsning som ställdes på mig under min grundskoletid går inte på långa vägar att likställas med den syn på läsandet som verktyg för tänkande och förståelse som ställs på unga idag. I ljuset av det måste frågan bli hur man i jämförelser över tid verkligen kan uttala sig om läsandet? Det handlar om att jämföra olika kvalitéer vilket givetvis försvårar möjligheten att kunna uttala sig som DN:s rubrik. Sämre men också bättre läsare, borde vara en mer intressant utgångspunkt.

Och så var det det där med bokslukaråldern… Den idéen bygger på ett antagande kring det förflutnas verklighet som enbart delas av de som verkligen slukade böcker. Denna vurm för att alla barn slukar böcker tror jag på gott och ont att vi bör göra upp med, för den bygger på att man utgår ifrån att alla tänkte och gjorde likadant som mig själv och att det därför är norm. Men alla barn slukar inte böcker vare sig förr eller idag. Jag gjorde det inte och inte heller en stor majoritet av mina klasskompisar. Jag slukade serier, några slukade fotboll, bokmärken eller killarna i skolkatalogen. Så kom inte dragandes med att alla barn är bokslukare för det är inte en framgångsväg om vi ska nå de som verkligen inte läser (vilket främst är dem som hela denna fråga berör).

Det kan vara värt att påminna sig om att det också för något decenium sedan ansågs oroande att unga (framförallt unga flickor) låste in sig inomhus för att läsa nedbrytande romaner (t.ex. historier om att väcka döda till liv eller om den orimliga ansatsen att försöka resa jorden runt). Dessa unga sågs asociala och kunde till sinnet komma att förfalla till galenskap. Att vara bokslukare var då sannerligen inget epitet som var självklart eftersträvansvärt. Precis i analogi med moderna medelålders människors oro för unga som låser in sig på sitt rum framför en dator. I linje med samma analogi kan man också tänka kring det samtida resonemanget kring dessa bokslukare i svunnen tid. Den självklara synen på att stänga in sig och läsa böcker ur den tidens vuxnas perspektiv, borde varit att de skulle sluta läsa och ta ansvar och skaffa sig ett hederligt jobb istället. Man behöver inte tänka länge för att se vad det skulle gjort med Sverige som nation om man bara använt det förflutna som mall för att försöka förstå nyttan av samhällsförändring som var på väg att ske. Det räcker med att studera nutida länder där barn inte får gå i skola, utan istället bidrar till familjens försörjning genom arbete.

Men är inte då det samma sak som att läsandet har frigjort människorna och utgör grunden till ett bättre samhälle såväl materiellt som andligt? Jo visst är läsandet en nyckel, men inte utifrån en svunnen tids värld, utan en värld där läsandet allt mer har att göra med datorer. Vi bör visa de där unga framför datorn mer respekt och ta dem på mer allvar än att lägga vår egen uppväxt som mall för vad som är rätt! Att inte göra det vore att göra dem en otjänst, men också att uppmuntra dessa unga till att ge oss medelålders fingret och skita i att läsa böcker överhuvudtaget.  Det blir då som vi verkligen berövar ungdomar från sina möjligheter att få verka som demokratiska medborgare. Det blir att lämna dem i sticket. Så alla ni som tänker att alla barn och unga har varit, är och alltid borde vara bokslukare – bygger ni ert resonemang på en illusion? Tänk om det är så att ni likt Narcisus speglar er i er egen uppväxt storslagna läsäventyr, men missar alla som var som jag? Vi som läste om Narcisus i superhjätetidningar från Marvel eller enbart låstasläste bänkboken medan vi istället dagdrömmande tittade ut genom klassrumsfönstret, längtandes efter rastens fotbollsmatch. Kan vi oavsett vårt perspektiv bakom bänkboken så här 30 år senare, med gemensamma krafter använda våra olika perspektiv för att utforska läsandet i dåtid, nutid och framtid? Det är klart vi kan! Du kan få låna min serietidning så kanske jag kan kika lite i din bok. För hur det än gillar vi ju skarpt det där med bokstäver!

Annonser

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i 1-1, Framtidens läromedel, Skolutveckling och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s