Playfic – Skapa textbaserade äventyr!

Playfic.

– Förr i tiden förstår ni barn,  spelade människor datorspel utan grafik.
– Va! Hur då menar du? Varför hade man ingen grafik?
Ja ni fattar kanske… I min ungdom spelade man s.k. äventyrsspel i form av textbaserade spel som ofta hade fantasyram.  I dag är det nog svårt för en tonåring att förstå vad som skulle vara grejen med ett sånt spel som inte har ruskigt väloljad grafik. Men i Playfic ser jag en möjlig öppning och framförallt en öppning mot att lärare skulle kunna ta steg mot att bli spelproducenter. Eller snarare producenter av scenarion och dilemman. Kraften i att kunna öva sig på livet och verkliga situationer är ett av de mest effektiva sätten att lära, ett av de bästa sätten av sätta sig in i andras situation och ett av de bästa sätten för att skapa beredskap inför framtiden. Tidigare har det funnits verktyg för text-based-adventures men dessa har mer liknat programmerars idé om vad som är användarvänligt. Playfic har en annan ingång, en enklare. Det bådar gott!

Advertisements

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i Framtidens läromedel, Funkar?, iPedagogik 2.0 eller senare och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s