Publicera dina iWeb-sidor med Dropbox – Allt om Mac

Publicera dina iWeb-sidor med Dropbox – Allt om Mac.

Alla ni som har valt Mac som 1-1-dator till era elever (ni är rätt många vid det här laget – Apple har lyckats mycket väl med skolbranschen får man säga) borde vi använda iWeb för att göra hemsidor. Ett schysst program för att snabbt slänga ihop en hemsida med extra allt. Jag och mitt arbetslag har t.ex låtit våra 74 åk 8 elever göra detta under låsåret som passerat. Vi använde dels programmet till något vi kallade för Politikbloggen samt till en reviderad ”Boken om mig” som blev ”The Naked Truth – bloggen om mig”. Hur kul och lättanvänt som helst! Eleverna bara sprudlade i skrivarlusta och lade också krut på att få till sina sidor ur estetisk synvinkel. Men när man jobbar med iWeb så uppstår nästan med en gång också frågan om var man ska publicera sina sidor? Har men egen server eller webhotell där eleverna kan publicera sig är detta förstås toppen. Men de flesta skolor har inte detta. Så hur gör man då? Jo Dropbox! Det blev vår lösning och en väl fungerande sådan. Eleverna kunda välja att antingen ha sina sidor privata och bara bjuda in de lärare som ska ge respons och bedöma, eller publika. Är du nyfiken på att göra likaledes är Allt-om-mac-artikeln en enkel förklaring till hur.

Har man PC då? Ja då är Dropbox precis lika bra för publicering! Men något så bra program som iWeb får man ju givetvis inte – en idé jag när så långe ingen motbevisar mig här,

vilket jag med STOR glädje emotser 😉

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i 1-1, Framtidens läromedel, Netbooks, läsplattor och tabletdatorer och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

