Höjda resultat i amerikat tack vare iPad?

Schools see rising scores with iPads | McClatchy | eSchoolNews.com.

Det kommersiella trycket på skolan är det största i världshistorien och anledningen stavas 1-till-1. Enorma summor pengar från offentliga medel dimper rakt ner i datormånglarnas fickor. Detta kräver förstås sin legitimering och det är i ljuset av detta en nyhet som denna är så svår att värdera. Men visst – paradigmet som ett skifte, historiskt skifte, är nu på väg att ändras. Och varför behövs legitima skäl, för vad är alterntivet? Att inte anända IT? Att tjafsa med skeptiker hurvida datorn tillför lärandet något eller inte? Att anlägga moteld mot de som ser en massa faror och hinder och ständigt kräver forskningsresultat som stöder tesen att IKT höjer resultat, läsförmåga, de fyra räknesätten och skapar världsfred? Nej jag säger som Aquaman i kvällens avsnitt av Smallville – ”vi ska leda genom exempel, inte motstånd!” För varje dag på mitt jobb på Fridaskolorna, på Twitter, i bloggar och faktiskt mer och mer forskning, finns de goda exemplens kraft. Att möta förändringen IKT skapar i svensk skola, görs bäst genom information och inte genom kraft! Så låt de goda berättelserna och de goda exemplen om IKT och svensk skola få vara i fokus. Bara genom exemplen kan vi värdera styrkorna. Så gå tillbaka till klassrummet, gör underverk och ropa sedan ut bland bergen om allt det fantastiska som sker i den goda svenska skolan! Go tell it to the mountains!

Annonser

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i 1-1, Framtidens läromedel, Funkar?, iPadpedagogik, Netbooks, läsplattor och tabletdatorer och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s