När blir du läroappförfattare?

How To: Build Your Own iPhone App for Cheap | Bit Rebels.

Jag och kollegan Magnus Wallin hade seminarium förra veckan i samband med konferensen ”Framtidens läromedel”. Bl.a. Hade vi släpat med 60 paddor till kungliga huvudstaden för att låta de 180 deltagarna få testa på läromedelspotentialen i olika appar. Detta var en spännande ny värld för många. Men när jag ställde frågan om hur många år det skulle ta innan merparten av oss i lokalen kunde titilera sig läromedelsförfattare var det många som verkade lite undrande. Farmförallt en deltagare som just var läromedelsförfattare åt något större förlag. Förnärmat undrade hon om inte de professionella läromedelsförfattrna skulle få betalt längre? Hon hade en poäng där, men inte som jag tror att hon tänkte, dvs rädslan för att dessa författare skulle dö samma sotdöd som en del av musikbranschen gjort. Nej istället är poängen den att fler kan titulera sig läromedelsförfattare och också få betalt. Detta i form av digitala medel för lärande som lärarna själva skapar. Josef Lind som startat LIN-education hävdar idéen att duktiga lärare också borde ha möjlighet att skruva appar och få betalt för detta. Tankesättet är ett helt annat än att professionella läromedelesförfattare är synonymt med personer som hoppat av lärarjobbet och försörjer sig enbart på detta. Detta frälse kommer att försvinna och tack för det! Vad vi kan se framför oss är samma utveckling som skett när datorn slagit igenom i musik- och filmbranschen. Man kan hemma i garaget eller gillestugan nå ut till en hel värld. Med ett schysst musikprogram på en medioker laptop har t.ex. personer som Red one, Alexander Bard, Axwell eller Kleerup skapat sina egna villkor för att ta sig in i musikbranschens finrum. Och varför skulle nu inte samma sak hända med det vi kallar läromedel? Jag välkomnar att vi kan bli fler som skriver läromedel – mångfalden minskar knappast kvaliten. Och ur perpektivet att när en 8-åring som filmar sig själv när den gör en kullerbytta och berättar om hur man gör detta, i princip skapat ett läromedel andra kan ta del av för att lära sig, så luckras med datorns hjälp gränserna upp för vad vi kan kalla ett läromedel. Kanske kan länken här ovanför vara startskottet på en punkrörelse inom läromedelsförfattandet! Så hur många år tar det innan just du är läromedelsförfattare? Vill du så kommer det att gå fortare än vad de stora förlagen tror. Bli en paddpunkare du också och utforska de nya appverktygen! Kvääääk!

Annonser

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i 1-1, iPadpedagogik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till När blir du läroappförfattare?

  1. Paddpunkare… Gilla!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s