River Deep! iPad i Geografiundervisningen.

Hur trött man än kan vara på debatten kring nationella prov i skolan så tänker jag mig tanken att det skulle utföras nationella prov i SO och då geografi. Vad skulle man då testa? Jo en sak  borde vara generella kunskaper som är möjliga att överföra till andra sammanhang. I det här fallet föll ämnesvalet på floder och vattendrag. Gamla tiders rabblande av Hallands floder ska ersättas av en kunskap som går att ta med sig för att förstå fenomenet ”flod” i olika sammanhang – har du förstått en flod på vår jord så ska du ha förstått alla floder i hela världen är idéen jag jobbar utifrån.

För denna denna uppgift gällde det förstås att välja de vassaste besticken i lådan. Valet föll på iPaden och dess app-versioin av Google Earth. Styrkan på papperet med denna app jämfört med datorn, är att den är mycket enklare att hantera och ger en bättre överblick. Det taktila som iPad tillför genom att nypa, peka, och dra är i princip som att snurra på en jordglob men med extra allt. Jag vill också att eleverna skulle skriva något kring de upptäckter de gjorde i Google Earth. När man bara har några få iPadar som inte är personliga blir det till att tänka annorlunda än med förutsättningarna som gäller när varje elev har varsin dator. Mitt val föll då på Todaysmeet.com (som Olof tipsat om här redan). Denna webresurs möjliggör för oss att skriva korta meddelanden och dela dessa med varandra för att kunna dra lärdom av varandras tankar och kunnande.

På 60 minuter skulle jag hinna få 24 elever i åk 8 att fatta hur de skulle använda iPadarna, förstå frågan, delas in i grupper om 3 elever/iPad, hinna utforska floder och skriva om sina upptäckter i Todaysmeet samt sammanfatta och samtala om våra erfarenheter – allt under formen av ett ringsamtal. Sagt och gjort skred jag och klasserna till verket med uppgiften att titta på Nilen respektive Klarälven och fundera på frågorna ”vad är en flod?”, ”hur rinner en flod?”, ”vad är typiskt för en flods början, slut och dess stränder?”.

Läs här vad en av 3 elevgrupper skrev  i Todaysmeet!

Det gick som en dans. Eleverna intog omedelbart rollen som upptäcktsresande där tänkandet och frågandet blev ett naturligt inslag i lektionen. Flera grupper var också så fräcka att de kollade in andra saker – t.ex Nils och hans kompisar som grävde djupt i Irak och följde Eufrat och på vägen hittade underliga militära anläggningar och stora kraftdammar. Att kolla in sitt eget hus var också en självklar utflykt (konstigt nog hade nästan ingen av dem gjort detta trots att vi jobbat med Google Earth i datorn upprepade gånger).

Så hur gick det då med detta nationella prov i So? Jag kan garantera att alla elever som testat iPaden på detta sätt kan berätta om floder med hög grad av förståelse utifrån det de själva upptäckte, genom att ta del av vad de andra grupperna samskapade för kunskaper och efter en kortare genomgång från min sida. På frågan om de tyckte att iPaden tillförde något jämfört med datorn, så var eleverna överens: ”lättare att navigera”, ”man kan ta på jorden och får bättre koll”, ”alla i gruppen kunde se och vara med, det hade inte gått med datorn”, ”Google Earth på datorn är så segt” etc. Jag som lärare såg samma tydiga fördelar som eleverna användandet av iPaden som ett stöd för lärande samtal/seminarier. Det finns en stor poäng med att eleverna faktiskt inte hade varsin iPad utan samsades om 1 på 3 personer. Delaktigheten blev genom detta större. Likaså kunde jag som lärare enklare interagera med grupperna och peka och dra på skärmen, för att förtydliga eller ställa nya frågor utifrån Google Earth. Med en dator hade detta inte skett. Kika in filmen här nedan för att se vad jag menar…

Sen fanns det också elever som såg helt andra fördelar – ”iPaden är mycket coolare!” Sådana populistiska och materialistiska idéer måste vi förstås ta ur de små liven, eller?

Advertisements

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i 1-1, iPadpedagogik, iPedagogik 2.0 eller senare, Läromedelsappar och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till River Deep! iPad i Geografiundervisningen.

  1. Hej Jonas!

    Vill du vara snäll och gå in på Skolväskan på Facebook och ev. kommentera denna lektionen, alternativt göra det här i din blogg. En av de som följer Skolväskan på Facebook var lite tveksam till slutsatserna eleverna kom fram till och som är dokumenterade i Today´s Meet-rummet.

  2. fridaikt skriver:

    Gå in på Joachims Facebook gott folk – oavsett om ni undrar över vad jag svarat eller inte. Facebookgruppen Skolväskan har mycket att bjuda!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s