Can the iPad 2 change the face of education? | OnLion

Can the iPad 2 change the face of education? | OnLion.

En del tror att iPad2 kommer att lyfta iPad in i klassrummen. Jag tror ingenting. Jag vet. Vet vad många inte förstått (däribland Apple själva) – en pryl ändrar inget system som skolan om man inte fokuserar på just systemet. En iPad1 eller 2 kan kvitta i samma analogi som att ”content is king”. I skolans fall handlar det om att möjliggöra att systemet är handlingskraftigt och hållbart på samma gång. Det är lätt att se att man t.ex kan Skypa med människor runt om i världen, en annan sak att lärare i gemen verkligen gör det. Goda ideer kring IKT finns det gott om – brett genomförda sådana som är systemförändrande är mindre vanligt. Så! Gärna en iPad men först – Just do IT! För snacka går ju, eller kväka som en padda – kväääk!

Annonser

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i 1-1, Funkar inte?, Funkar?, iPadpedagogik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Can the iPad 2 change the face of education? | OnLion

  1. Hans Renman skriver:

    Hej Jonas!
    Intressant inlägg.
    Två frågor:
    1. Vad menar du med ”Jag tror ingenting. Jag vet.”? Låter så spännande! 🙂 – Utveckla!
    2. Vad menar du med att ”Apple inte förstått att en pryl inte ändrar ett system som skolan om man inte fokuserar på systemet”?
    – Det är ju precis vad Apple i åratal pratat om, både internationellt och i Sverige och som TÄNK OM, som en integrerad del av Mac-köp till svenska skolor, ju syftar till!
    = Inget fokus på produkt eller teknik, utan till 100% på just systemet (främst lärarroll, pedagogik, elevsyn, ledarskap…)?

    Hälsningar,
    /Hans Renman

    • jonasberling skriver:

      Hej Hans.
      Jag tror att man kan provoceras lite över tvärsäkerheten men det är roligt att få var det ibland 😉 . Frågan om vad jag vet är nog samma fråga som du och Tänk Om har samma koll på, dvs att vi inte kan lalla runt som vanligt i skolan och bara pytsa in prylar och tro att saker förändrar sig. Det jag hört och läst från dig och andra Tänk-om:are är just den idéen. Skolan är å andra sidan trögrörlig och vi behöver få till en förändring på systemnivå. Vi måste nå bortom eldsjälarna i IKT-världen och då måste man också se och försöka utveckla hela systemet skola. De teoretiska grunderna i detta bygger på Systemteori – t.ex. Oscar Öqvists tankar, om hur utveckling sker – Alla är experter, är en sådan tanke som är viktig för att lyckas med förändring.

      Att vara lite vanvördig mot Apple och alla andra datortillverkar (Apple är som du skriver lätt bäst i klassen på skola) när det gäller framförallt den amerikanska delen av företaget kan man få kosta på sig. Det är då en kritik som handlar mer om den situation man har som företag som har som högsta kontext att sälja tekniska prylar. Apple gör lätt de bästa 1-1-prylarna för skolbruk men man riskerar att hamna i samma fälla som alla andra datortillverkare, när man tror att skolan bara ska anamma ny teknik hur bra den än må vara när det gäller att genomföra spännande saker i klassrummet. I länken till artikeln fäster man t.ex. hopp till att en kamera kommer att göra skillnad när det gäller iPadens möjligheter att nå ut i skolan. Detta med tanken att man kan Skypa. Det är nog bra i sig, men då missar man frågan om hur förändring sker. Man missar systemet skola. Man missar att många lärare inte har den blekaste aning om hur man Skypar och framförallt inte har ett sätt att tänka eller handla som gör att man har eller vet hur man skapar de kontakter som krävs för att Skypa med någon. Ibland kan något så trivialt som ett schema sätta käppar i hjulet för möjligheterna för lärare att kunna se att de kan jobba med skolutveckling i olika former. Det är i det ljuset skillnaden mellan IKT-eldsjälar och övriga pedagoger blir tydlig och måste överbryggas. Och den överbryggning görs inte genom en ny upplaga av en iPad. Den görs inte genom att byta ut lärare eller hävda att vissa lärare inte håller måttet. Den görs istället genom att utgå från att alla ska med på IKT-tåget, att man kan sitta i lite olika vagnar men ändå färdas åt samma håll.

      Och Hans! För guds skull! Tro inte att jag ser på Tänk-Om på detta sätt. Tänk-Om är SUPERVIKTIG för att vi alla som jobbar med IKT och skolutveckling ska kunna förhindra och kanske möte en Backlash kring 1-1-satsningar som kan riskera att komma. För att förhindra att folk i gemen börjar säga att ”det var slöseri med skattemedel att ge eleverna gratis tillgång till att Facebooka och spela Wow på skoltid” måste vi vara uthålliga och kloka kring vad IKT VERKLIGEN kan tillföra svensk skola. Uthålliga kring att det de fakto ÄR en av de största förändringarna av det vi kallar skola. Precis det som du så förtjänstfullt jobbar med att få skolsverige att förstå.

      Tack för ditt snabba svar och goda frågor som tvingat mig till eftertanke. /Jonas

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s