Appar som läromedel?

Appar finns det som bekant i rejäl mängd. Men vilka är då bra och användbara om man tänker sig t.ex. en iPad som ett läromedel? Bortsett från det faktum att allt i appväg ännu i princip är engelskspråkigt, så handlar det mest om vad du vill göra och hur mycket tid man vill lägga ner. Och så börjar allt förstås i om du har en bra idé eller inte. Det är åtminstone så jag ser det. För visst går att ladda ner otaliga appar som är lika tråkiga och låsta som fylleriböcker, eller för att ta ett begrepp som de flesta i skolvärlden förstår, Äpple-Päpple-fylleriböcker. Med andra ord en typ av läromedel som borde förbjudas i skolan. Appar som inte utmanar eleven utan mer handlar om att få barn att sitta tyst och stilla kan man hitta skrämmande många, vilket kan vara en produkt av att de är skapade i ett annat skolsystem än det svenska.  Är man en pedagog som vill gå den enkla vägen och ha ett läromedel som är självgående och disciplinerar elever under oket av ett okritiskt tänkande kan man sluta läsa här – jag kommer inte att tipsa om dessa appar.

Är du däremot en pedagog som ser det som naturligt att man planerar lektioner utifrån uppdrag eller problem som utmanar elevens tänkande och som ser valet av läromedel som en del av planeningsarbetet, dvs. att lägga tid på att hitta det som bäst stödjer lärandet oavsett om detta råkar vara böcker eller IKT? Ja då kan jag tipsa om appar! Appar som inte fungerar att bara sätta i händerna på eleverna, men som fungerar utmärkt som stöd för lärare som ser dialog med tänkandekvalitéer med sina elever som något viktigt. Här kommer några goda redskap:

  • GeografiMaps (s0m följer med iPad direkt ur lådan) och Google Earth. Varför inte följa en flods meandrande lopp, hitta Nilens källor eller fundera kring åt vilket håll en flod flyter. Ta en titt i din egen hemstad och kolla in natur och kultur. Möjligheter är i princip oändliga!
  • Engelska – Bild – Samhällskunskap – Geografi Guardian Eyewitness. En app där tidningen Guardians fotografer lägger ut sina bästa bilder. Fantastiska bilder där man också kan slå på och av ett lager med text som beskriver vad bilden föreställer. Nutidsorientering behöver inte längre vara synonymt med 1×2-frågor. Nu kan du och eleverna komma så nära som det bara går med hjälp av detta fantastiska samtalsunderlag.
  • Biologi3D4medical images och ImageVis3D. Här kan du se massor av delar av vår kropp. Från organ och system till bilder på virus. Också ett gott underlag för att samtala kring hur kroppen fungerar.
  • MatematikQuick Graph. Mycket enkelt men bra program för att förstå algebra och funktioner. Här kan man ändra variabler och se resultaten.
  • Svenska-So-m.m.m.m…. PhotoCard. Ett program där man gör vykort. Perfekt för yngre åldrar! Gör ett vykort från ett annat land och klistra in dina egna bilder, lägg till text och spela in en ljudhälsning, för att sedan e-posta till mormor! Jag har skickat ett kort från Libyen kring min oro för hur det ska gå i landet. Var skickar du kort ifrån?

Det var några appar så här i förbifarten! Glömde jag säga att de alla dessutom är gratis! Inte så dumt. Och skulle man, mot förmodan, vilja betala så får man väldigt mycket kvalitet för pengarna om man så skulle önska. Mer om betalappar någon annan gång!

Annonser

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i Framtidens läromedel, Läromedelsappar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s