How the iPad Wants to be Used – något att begrunda i ljuset av 1-1

Frasier Spiers bloggar om att iPaden är en nussekudde – and this time it’s personal

Fraser Speirs – Blog – How the iPad Wants to be Used.

Tipstack till MacPro och Joachim Melin

Det ska bli extra intressant att fundera över om iPaden kan tillföra skolan något med tanke på att vi just idag på Fridaskolorna startade en två år lång IKT-aspirantutbildning. 24 deltagare kommer att jobba på att bli katasylatorer i vår organisation kring begrepp som systemtteori, formativ bedömning, nya styrdokument och information litteracy. Första utbildningsdagen var en höjdare ur många aspekter, men en extra bonus var att varje pedagog – från förskola till gymnasium – får förfoga över 6 st ipadar. Uppdrag – att pressa gasen i botten och testa vad paddan kan tillföra när det gäller skolutveckling. Ni är fler runt om i landet som nu är i testlabbet. Förhoppningen är att vi kan delge varandra goda ideér. För min övertygelse är att paddan redan nu fyller en roll i svensk skola. Eller som vi gav som avskedsord till våra Aspiranter idag – 6 iPadar är ett tungt bagage men kunskap är lätt att bära.

Advertisements

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i 1-1, Funkar?, iPadpedagogik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s