Öka elevernas sociala kompetens – välj en iPad?

Intressant spaning om hur våra möten och relationer kan förändras baserat på val av dator. Alla lärare som tagit klivet över till 1-1 vet hur både det kollegiala samarbetet och samvaron med eleverna kan missgynnas när var och en stirrar in i en skärm, eller i värsta fall gömmer sig bakom den. Man får hitta sätt att hantera allt det där skärmstirrandet och tangentbordshamrandet. På ett sätt har datorn försämrat vår sociala interaktion – datorn som så ofta sägas öppna oändliga möjligheter till socialisering i ett globalt perspektiv, har också samtidigt satt  våra nära relationer på spel. Så en uppgift för 1-1-skolan är hitta sätt att freda de nära relationerna där människor möts öga mot öga. Rutinen att fälla ner lockat vid vissa tillfällen, är något som jag och mina kollegor präntar in i eleverna. Samtidigt är datorn ett gott redskap som stöd i ringsamtal eller samlingar, och med rätt förhållningssätt tillför den dialogen mer än den gör skada. Men gärna iPads istället. Det är svårt att gömma sig bakom en iPad. Och rätt skönt att slippa hamrandet från fysiska tangenter får man tillstå.

Macpro: nyheter och tester för Macproffset » Blog Archive » Hur våra möten förändrats tack vare iPad.

Advertisements

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i 1-1, iPadpedagogik, läsplattor och tabletdatorer, Netbooks, läsplattor och tabletdatorer, Socialt klimat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s