Att man köper paddor till eleverna i USA är helt logiskt – en billig men kapabel 1-1-pryl med världens bästa flora av appar som vänder sig till utbildningssektorn. Här i Sverige satsas det också, t.ex ska Härryda kommun utrusta sina förskolelärare med paddor och Fridaskolorna ska utvärdera om paddan funkar i både förskola och gymnasium. Frågan är ju dock om den funkar? I Sverige ha vi ännu inte fördelen av att ha appar anpassade till svenska förhållanden – vare sig språkligt eller kursplanemässigt. Därmed faller en fördel för paddan bort. Återstår att se vad domen blir. Är ni några där ute med inblick i om er skola eller kommun ska satsa på läsplattor så kommentera gärna!
Kategorier
- 1-1
- 3-till-1
- Flipped classroom
- Formativ bedömning
- Framtidens läromedel
- Fridaskolan
- Friskolor
- Funkar inte?
- Funkar?
- Gamification
- iPadpedagogik
- iPedagogik 2.0 eller senare
- Klassrummet
- Läromedelsappar
- Lärplattformar
- läsplattor och tabletdatorer
- LGR 11 och GY11
- motivation
- Netbooks
- Netbooks, läsplattor och tabletdatorer
- Självvärdering
- Skolledare
- Skolutveckling
- Skrivverktyg
- Sociala medier
- Socialt klimat
- Spelbaserat lärande
- Uncategorized
- Videoanalys
- Web 3.0
Arkiv
- december 2014
- september 2014
- maj 2014
- november 2013
- oktober 2013
- augusti 2013
- juni 2013
- november 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juli 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- augusti 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augusti 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
iPedagogens värld
1-1 3-till-1 Flipped classroom Formativ bedömning Framtidens läromedel Fridaskolan Friskolor Funkar? Funkar inte? Gamification iPadpedagogik iPedagogik 2.0 eller senare Klassrummet LGR 11 och GY11 Läromedelsappar Lärplattformar läsplattor och tabletdatorer motivation Netbooks Netbooks, läsplattor och tabletdatorer Självvärdering Skolledare Skolutveckling Skrivverktyg Sociala medier Socialt klimat Spelbaserat lärande Uncategorized Videoanalys Web 3.0Plastic Helmets Tweets
Tweets av PlasticHelmet-
Senaste inläggen
Mina RSS-flöden
I södertälje har det dragits igång ett projekt för 6 förskolor och en förskoleklass. Där ska vi pedagoger använda oss av iPad i verksamheten för att se vilka fördelar, eller nackdelar, som det kan finnas. Projektet har precis dragit igång men det ska bli spännande att se vart det leder.
Du kan läsa lite om projektet här: http://lt.se/nyheter/1.1045028-inga-nappar-manga-appar
Cathrine
Kul artikel och ruskigt bra rubrik med napp-parafrasen – den borde ni slå mynt av! Kör hårt i Södertälje och tänk klokt kring vad den kan tillföra den padda.
Vi har på vår förskola fått möjlighet att sedan i december testa en iPad i verksamheten och det är väldigt spännande och intressant att se hur vi kan använda den. Vi har dock mycket kvar att utforska med den och det svåra är att finna appar på svenska som passar de yngre barnen.
Line
Hej Line!
Har varit inne googlat för dem mindre barnen för ipad och det jag fick fram var:
Färgmonstret, Happi stavar, Färgerna memo har fått startk konkurrent i Fotospelet (FUSENTASTERNA)Sound Touch riktig förskolefavorit, skolstil där bokstäverna på tangentbord ljudas!Lite mer tips hoppas ni får användning dessa appar.
//LG
Vi har två förskolor i nacka som har satsat på ipads för de minsta barnen. Är intresserade av att höra hur ni gör och bilda ett nationellt ipadsnätverk. Har ni förskolor hos er som kör med ipads? Håller med Line att bra pedagogiska apparat på svenska saknas, så här måste vi göra nåt tillsammans. Hur tänker ni kring detta?
Som du kan se på senaste blogginlägg har vi föredelat ut ett gäng Paddor från förskolan till gymnasiet. Vi kommer att utvärdera och dra lärdom. Appar lär vi vinna på att ge varandra goda tips om! Kanske via Ning-nätverket Dela eller liknande tjänster. Vi får söka varandras råd i en nära framtid!
Här på GUC Uppsala använder vi oss nu av iPads fullt ut, alltså för samtliga våra gymnasieelever och personal. ~620st. Så här långt är väl det snarast en succé! Bara det här med att inte lärarna behöver kopiera upp material längre, utan de publicerar sitt eget producerade material som pdf-, keynote- eller pages-dokument, som sen eleverna laddar ner till i huvudsak iBooks. Det är bara en liten del, men ack så viktigt.
Vi har flera goda anledningar till vårt val av iPad:s; ekonomiska, pedagogiska, rättvisemässiga, och miljömässiga – för att nämna några. Sen att vi har kört med Mac sen skolans start 1989 gör ju inte saken sämre heller.
iPads är idag ett komplement till våra datasalar där vi bedriver utbildning i tyngre karaktärsämnen. Vårt största hinder så här långt är att inte Apple släppt skol-licenser för app:ar i Europa… hoppas det kommer hit snart!
GUC är både en helkommunal skola, och till viss del en icke-vinstdrivande kommunal friskola.
hej,
Jesper Eklund,
IT-pedagog och systemansvar, GUC
Tack för kommentarer! Gott att höra att iPaden inte bara är konsumtion utan nu i högsta grad en pryl för att producera!