Älskarinnan iPad

I fredags landade den i mitt hem – iPaden. 4 dagar har passerat med bruk i klassrummet och hemmasoffan. Vad blir snabbtestets resultat? Jo detta:

– Texter blir kortare. Har man som mig haft maskinskrivning i skolan – QWERTY-style – blir textinmatning frustrerande ineffektivt.
– Man undviker AAO – ja jag vill inte ens skriva svenska tecken nu! Letar synonymer istallet for att skriva för istället. Men detta problem blir snart historia. I november dyker svenskt operativsystem och svenska tecken med stor sannolikhet upp.
– Lärplattformarna Adela och Fronter som jag nyttjar som el och vatten i magisterjobbet vid Fridaskolan, funkar apsskaft. Ok att ta del av information men att producera tar stopp. Med andra ord blir det till att ta fram Macbooken och bort med iPaden. Att det inte funkar kopplas till avsaknaden av java 1.5. Adelas och Fronters framtida tanke om total iOS- Support verkar lovande men man kan konstateta att alternativet iPaden som 1-1-verktyg faller bort utan denna support.
– Keynote och Pages funkar kalas. Kompromiss i funktioner jmf programmen till Macen kompenseras av enkelheten. Eleverna fattar direkt hur man jobbar. Keynote till iPad imponerar!
-I soffan blir iPad kung! Jag surfar helst med min Padda. Tidning, bok, foto och film blir odiskutabelt en vinnare i iPad. Se upp fotoalbum, gammelpress, bokhandlare och mediaspelare!

I avslutningen ska jag dra till med ETT svenskt tecken i beskrivningen av min relation Paddan. IPad har blivit min ÄLSKARINNA – attraktiv, mystisk och vacker. Men vem blir vald som livspartner? I nuet inte iPaden utan Macbooken i tuff konkurrens med iPhone som blir mig trogen i alla livssituationer. Men inte illa pinkat av iPad med faktumet att den inte finns att inhandla i Sverige just nu. Med tiden ska fruarna Macbook och iPhone passa sig! Älskarinnan kan komma att vinna innan man vet ordet av…

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i 1-1, Funkar?, Lärplattformar, Netbooks, läsplattor och tabletdatorer och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

