Paddans plattformar för lärande?

Om iPad ska platsa i skolan krävs det i de flesta fall tillgång till en lärplattform (eller LPE, learning personal environment, som engelsktalande säger). Varför behöver man en lärplattform undrar kanske någon? Faktum är att man kan klara sig långt utan en dedicerad plattform för lärande. Man kan ersätta en köpt anpassad lösning med gratisresurser. Det är helt möjligt att tänka sig att t.ex använda en kombination av Facebook, Youtube, Dropbox och Twitter för att samla elevarbeten, ge respons och och föra dialog kring lärande. Det är görligt men frågetecken finns, t.ex. sekretessen som varit en het fråga runt Facebook nyligen. Det är uteslutet att ett system får läcka information till de som inte är behöriga, oavsett om det gäller information om läger eller skriftliga omdömen. I många fall är en lärplattform att likna vid ett blodomlopp i en lyckad 1-1-miljö. Man har nytta av att samla information på en plats. Lärplattformarna som finns idag är är inte på något sätt perfekta. Man kan t.om. säga att de inte är bäst på någoting. Man hittar lätt andra lösningar för e-post, nyheter, bloggar, IUP, frånvaro, portfölj m.m. som är bättre på enskilda moment. Lärplattformens fördel är dock bekvämligheten att samla en rad trubbiga verktyg under samma tak.

Min inställning är dock att saker inte blir bättre än vad man gör dem till. Så med lite kreativitet hittar man funktioner som passar skolan. Funktioner som kanske inte programmerarna tänkt sig från början. Ett sånt exempel är hur vi på Fridaskolorna drar nytta av Fronter som är den lärplattform vi just nu använder. Fronter är vårt blodomlopp, det som bär mycket av informationen pedagoger, elever och föräldrar behöver. Kan inte påstå att vi direkt gillar Fronter (skulle kunna rada upp en rad brister), vi använder det. Just nu använder jag det i ett otroligt bra syfte – som verktyg för att sätta rättvisa slutbetyg för eleverna i åk 9. Ett krav på betygssättning är att den tar hänsyn till all tillgänglig information gällande elevens kunskapsutveckling. Med Fronter och en Macbook till varje elev och pedagog ges den möjligheten. För mig innebär det t.ex att jag i de fall jag är rådvill kring en elevs betyg, har en enorm mängd bonusmaterial än det jag bara har i mitt eget ämne att tillgå. Ett författarporträtt över en svensk författare rymmer mängder av infallsvinklar på en förfluten tids händelser och förhållanden. Ett miljöarbete eller teknikjobb bygger effektiva spindelnät med information kring förhållandena mellan människa, resurser och vår planet. Underlag för bedömning så det räcker till och blir över. Underlag som gör bedömningen bred, djup och likvärdig. Fronter och Macbooken hjälper läraren att göra sitt jobb som det är tänkt att utföras.

Jag säger inte att man måste ha en lärplattform för en rättvis och mångsidig bedömning men det underlättar. Det är också så att majoriteten av svenska skolor har en lärplattform. Tyvärr ofta en som inte används optimalt utan lite halvhjärtat och lamt, något som har mer att göra med systemet skolas effektivitet, än med verktygen. Potentialen ligger där och väntar på att få blomma ut i många av Sveriges skolor. Men är det möjligt även med iPhone och iPad? Kommer även den blomstertid där?

Det är just den frågan jag nu försöker utröna, d.v.s. hur är det då med kompatibiliteten mellan de olika alternativen på Lärplattformsmarknaden och iPad? Följande alternativ har fått ett antal frågor om saken:

Svaret lär dyka upp här på iPedagogen så fort alla svarat. För utan fungerande lärplattformar tappar iPaden genast höjd som intressant 1-1-maskin. Det krävs mycket trixande med andra lösningar om man i det läget vill få informationsflödet att strömma fritt, att få pedagoghjärtat att pumpa ut syrerikt blod ut i skolkroppen.

Den som stödjer iPad vinner, så enkelt är det. Må bästa lärplattform vinna!

Var öm!

Annonser

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i Funkar inte?, Funkar?, Lärplattformar, Netbooks, läsplattor och tabletdatorer och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s