Är detta den dator som är bäst för eleven?

Joacim Melin testar nya uppdaterade Macbook. Den Macbook som är Apples enda alternativ för skolmarknaden i 1-1-sammanhang. Hans omdöme är inte något större smicker:

Vita Macbook är fortfarande ett mysterium för mig. Den är till och med ett större mysterium nu när prislappen passerat den magiska gränsen 10000 kronor. Den förra modellen kostade ju fyrsiffrigt och då var det på något sätt okej med en plastig dator som liksom var lite snikig. Nu är visserligen prestandan jämförbar med de dyrare Macbook Pro-modellerna, men datorns ergonomiska egenskaper är ett så stort steg tillbaka så det är svårt att förstå att detta faktiskt är en dator från Apple.

viaMacpro: nyheter och tester om och av Mac, servrar, utveckling och Unix sedan 2004.

Betyder det att man ska undvika Macbooken och leta Windowsalternativ som är både billigare och ger fler prylar i burken? Det beror på vad man är ute efter. Men glöm inte att lägga ett raster över MacPros test av Macbook – skolan. För vad som ännu är oöverträffat och till Macbooks fördel är programpaketen som följer med datorn; iLife för mulitmediaproduktion och iWork som motsvarighet till Officepaketet. Det är denna kombination mellan tillräckligt bra hårdvara, det bästa operativsystemet i form av Mac OS X och programpaketen, som gör det så enkelt att bara börja skapa. Jag har inte en elev som inte överraskat sig själv genom att faktiskt skapa stordåd i dessa program.

Elever som aldrig hållt i ett instrument och ännu mindre gjort en låt har skapat musik. Hemsidor, presentationer, filmer, bloggar, snyggt layoutade dokument, foton etc, är något som görs tillgängligt för varje elev och pedagog i samma stund datorn tagits upp ur sin kartong. Windows matchar inte den produktiviteten ännu. Fördelen med ett stort och varierat programutbud finns för Windows, men det är också det som blir problemet. Man hamnar i ett läge där man inte utgår från samma verktyg och därför sprids inte lärandet och tillämpningarna av programmen mellan lärarpersonal och elever lika enkelt som med iLife och iWork.

Ett annat problem med den vida programfloran för Windows – som dessutom ofta är gratis – är att detta är program som långtifrån ofta är pedagogiska och lättanvända. Ofta är dessa gratisprogram bantade versioner av dyra proffsprogram där man helt enkelt bara skalat bort en del funktioner men inte ändrat gränssnitten. Det blir i princip som att sätta ett proffsprogram för musik- eller filmproduktion i händerna på elever och datorovan pedagogisk personal. Det säger sig självt att glappet mellan program och användare då blir för stort. I fallat med t.ex Garageband som ingår i iLife, har Apple gjort precis tvärtom. De har skapat ett program från grunden som bara utgått från idéen att alla ska kunna använd det. Det är en skillnad som verkligen gör en skillnad. För skolan är den skillnaden avgörande. Avgörande för Macbooks fördel. Så frågan är vem som avgör valet av 1-1-dator och på vilka grunder det görs? Är det pedagogerna eller en IT-avdelning? Ni kan gissa vad jag tycker. Kvääääk!

Var öm!

Advertisements

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i Funkar inte?, Funkar?, iPadpedagogik, Netbooks, läsplattor och tabletdatorer och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s