Paddan trivs fint i kärret 3.0

Räck upp en virtuell hand alla som förstår begreppet ”web 2.0”. En snabb sammanräkning genom mina virtuella glasögon ser att flera av er sitter och ser ut som frågetecknen och aningen trumpet glor på de som räcker upp handen. Jag har själv svårt för detta begrepp men det gör det inte mindre intressant för det. Den gamla webben – web 1.0 – handlade kort och gott om information via internet. Web 2.0 adderade möjligheten att integrera kommunikation med denna information. Framgångssagan med sociala medier, där t.ex Facebook gått om Google som den sida som uppvisar flest träffar, bevisar tydligt att kommunikation i kombination med information är en stor förändring. Mash-ups och blandningar av dessa funktioner bara ökar i betydelse.

Om jag så skulle ställa frågan om hur många som då vet vad ”web 3.0” innebär, undrar jag om någon alls räcker upp sin hand? För när man har fullt upp med att förstå det gamla kommer det nya och det går fort. Men ingen vet vad detta nya riktigt innebär eller är, bara att det är en stor förändring. Nyckelordet i web 3.0 är mobilitet. Tänk er att vi på allvar börjar erövra sciencefiction och pojkdrömmars världar av fantastiska apparater som fungerar som extrahjärna och kommunikationscentral. Figurer som Batman, Dick Tracy eller Terminator (tyvärr hittar jag bara manliga hjältar, ursäkta snedfördelningen) leder tankarna åt web 3.0 och dess innebörd. Men givetvis ur ett mer vardagligt perspektiv. Vi vill helt enkelt ha rätt information på rätt plats och i rätt tid. Den semantiska webben kallas det också. En web som tolkar min person i relation till min omvärld och hjälper mig med det jag just då behöver. Förmågan att söka information blir något sekundärt då web 3.0 är smartare än så. En föraning om vad detta kan innebära berättar synskadade Krister Ekström om i ett avsnitt av Macradion. Här förklarar han hur iPhone blivit en extrahjärna som kan revolutionera en synskadads vardag, t.ex möjligheten att åka buss där iPhonen har koll på närmsta busshållplats och vägleder dit.

iPad i 3G-variant är en framtida överlevare i näringsväven som uppstår kring web 3.0. iPhone funkar givetvis också, men jag ser att iPad har fördelar i sitt större format att verkligen länka samman information med person, tid och plats. iPad utmanar definitionen av skola och minskar betydelsen av representationen av skolan som en fysisk plats. Elever kommer med iPads hjälp både att ta del av andras förstärkta verklighet ute på fältstudier i samhället, och bidra till att skapa sin egna i närmiljön . ”På tal om” har tagit upp nedanstående exempel på hur man i Kungälv jobbat med att förstärka verkligheten genom mobilens display. Detta genom att lägga in historiska bilder av närmiljön som eleverna sedan med sina mobildisplayer kan lägga som ett tidsreseraster över nutiden. Fantastiskt är bara förnamnet!

Problemlösning i dess rätta form möjliggörs genom iPad i Kärret 3.0! Bara man vågar sig utanför salen och boken, söker sig ut i världen med andras hjälp och kunskaper allerstädes närvarande i ryggsäcken,  kan man göra sina högst personliga strövtåg i kultur och natur.

Kväääääääääk!

Advertisements

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i Framtidens läromedel, iPadpedagogik, iPedagogik 2.0 eller senare, Web 3.0 och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s