Funkar – iPad och lagring del 1

Tänk dig nu att du står framför en grupp av elever eller studenter i valfri ålder. Du liksom var och en av dessa elever, har varsin iPad. Den första tidens smekmånad med iPad är över och nu handlar allt om att få Paddan att fungera till att det man kan förvänta sig av en 1-1-maskin och gärna lite till. En sak som man förr eller senare, tyvärr ofta senare, måste få ordning på är lagring och back-up. Så hur ser Paddans möjligheter ut att lagra och få plats med allt från text till multimedia, och att backa upp allt på enklaste sätt? Dagens bloggpost börjar lista lagringsmöjligheter som funkar ihop med iPad. Den kommer att uppdateras kontinuerligt – kommentarer mottages tacksamt!

1. iPads eget lagringsutrymme. Den version av iPad som lär vara aktuell för skolor att köpa in som 1-1 är instegsmodellen med 16 Gb. iPad finns också att få med 32 resp 64 Gb men för en rejält dyrare peng. Inget för skolbudgeten. Minnestypen är Flashminne, dvs ingen mekanisk optisk hårddisk som snurrar i  samma takt som tvättmaskinens centrifug. Fördelen med minnen som inte rör sig är självklar i en miljö där elever svingar datorer fram och tillbaka från salar och lektioner. Tuffa krav kräver tuffa komponenter och där har iPad en fördel som inga andra datorer aktuella för 1-1 kan uppvisa. Robust och tåligt är ledordet men där stannar också fördelarna. 16 Gb är LITE minne. I runda slänger 10-20 gånger mindre än vad som är standard i vanliga hårddiskar i bärbara. Så vad räcker 16 Gb till egentligen? Så länge det handlar om ordbehandling och texter är det fullt tillräckligt. Men så fort vi börjar använda bilder, filmer, musik m.m. blir det snabbt trångt i iPadens minne. Vi vill givetvis ge eleverna möjlighet att även använda iPaden privat för att lyssna på musik, hantera bilder, filmer och ett eller annat spel. Här måste man som skola tänka igenom rutiner för att privat och arbete kan samexistera. Hur? Vi lever i gränslandet mellan lokal lagring på egna media och molnet. Än är vi inte riktigt där men en fullt möjlig lösning är att använda molntjänster för arbetet. Troligen får man nyttja flera olika för att få en fullt fungerande miljö som klarar allt från e-post till filmredigering via molnet. ”Apples Mobile Me” är rätt Ok men dyrt och inget jag ser som något för skolan just p.g.a. priset. Man betalar och får en lösning som löser många av iPadens begränsningar men man är också något inlåst och missar att plocka russin ur kakan. Googles varianter av Docs, Gmail m.m. är gratis och i hög grad därmed gott. Funkar hyfsat med iPaden men många frågetecken finns, t.ex möjligheten att redigera dokument. Mycket lär nog hända på denna front och jag återkommer till just Googles lösning. Om sedan skolan har en lärplattform kan denna vara en lösning men här är det fortfarande högst bristfälligt och variernade stöd. T.ex Fronter som jag själv nyttjar fungerar inte fullt ut med iPhone och därmed inte med iPad i dagsläget. Men som sagt lär mycket hända på kort tid.
Sammanfattning – ”Funkar?”: Lagringsutrymmet är snålt men har fördelan av att vara en fastminneskrets som är överlägsen andra bärbaras optiska diskar med rörliga delar. En pedagog med en nyfikenhet på molnets möjligheter kan hitta lösningar för att spara elevernas arbeten via nätet (allt från text till multimedia), och därmed göra svagheten till en styrka. Var dock medveten om att alla funktioner inte står att finna hos andra än Apple (dyr lösning) i dagsläget.

Annonser

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i Funkar? och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s