Fördelar med 2000-talets lärande?

21st century education är en benämning som dyker upp ofta, ofta. Det är vanskligt med översättningar men jag väljer här att använda benämningen ”lärande för 2000-talet”. På Online Education Degree News for iPad and iPhone läser jag en mycket välskriven och intressant reflektion om detta lärande:

http://ipadwebappuniverse.com/online-education-degrees/online-education-degree/the-benefits-of-21st-century-online-education/

Vad som slår mig när jag läser detta är något man lätt blir hemmablind för idag och som det trycks på i artikeln – möjligheten att lära var och när som helst. Se dig runt på närmast flygplats, bussterminal, tåg eller varför inte köpcentra. I vart och var annat hörn finns någon med mobil eller Netbook. Så mycket tid och arbete som visar sig på dessa offentliga arenor när det gäller informationsinhämtning och innehållsproduktion (alltså inte bara texter), går inte att undervärdera. Det gäller dessutom både gammal och ung. Jämför detta med en inte allt för svunnen tid då kvällstidningen, SJ:s resemagasin eller i bästa fall en bok, var det som fanns att tillgå för lärandet i dessa sammanhang. Hade jag en bok med mig så var det oftast någon form av kurslitteratur från en kurslista dikterad av någon som skulle bedöma min tenta utifrån rätt eller fel. 2000-talets lärande är istället socialt och mångfasetterat. Det behöver inte styras av en Litteraturlista, utan berikas istället av en mångfald som inte går att fastställa av en person i förväg. Som artikeln skriver är det demokratiserande. Ingen behöver skämmas för att vare sig dra ifrån och åka före, eller att dröja i steget för att fördjupa och reflektera.

Så hur möter skolan då detta? Först måste vi ta in och bli medvetna om denna skillnad och det har vi ingen ursäkt för att inte göra. Då har vi heller ingen ursäkt för att inte möta denna förändring. Vi måste hitta vägar för att utnyttja dessa fantastiska möjligheter som 2000-talets lärande innebär. Möjligheter som att släppa idéen om en kurs som alla följer, att låta lärande vara en högst social aktiviet samt att låta lärandet ta stöd av ljud, bild och interaktion i härlig blandning med en uppsjö av textburna källor!

Men denna typ av lärande uppvisas framförallt av vuxna, är inte det ett dilemma för grundskola och i viss mån gymnasiet, invänder kanske någon? Att släppa barn lösa att forska, riskerar bara att upprepa ett av de misstag som nyss pekats ut av Skolverket som en av de faktorer som förklarar skolans allt sämre resultat. Jo så är det. Vi får inte hänfalla åt att låta eleverna forska fritt själva. För vad vi inte får glömma är att läraren är viktigare än någonsin! Läraren är den som kan utmana elevernas tänkande och hjälpa dem att överbrygga årtusenden av vetenskap och framsteg. Men det sker inte genom att förmedla förgivettagna sanningar, utan genom att sätta elevens erfarenheter i relation till denna mångtusenåriga tradition, genom att utmana. Det är heller inte så att det är fel att alla jobbar med samma ämne eller frågeställning i en klass. Självklart är det OK! Men stoffet och vägarna måste däremot kunna se olika ut och det är här som fördelarna med datorn i var elevs ägo revolutionerar! Vi behöver inte göra avkall på en uppgifts kvalitéer i tänkande, utan bara på stoffet och vägarna att nå dessa tankekvalitéer. Detta gynnar såväl den högpresterande eleven, som en eleven i inlärningssvårigheter. Istället för att se eleven som problemet, förändrar vi systemet runt eleven och har därmed en möjlighet att förhindra att problemet alls ska behöva uppstå! Djupt demokratiskt var ordet. Djupt demokratiskt. 2000-talets lärande förändrar. Vid min själ att det kan förändra. Vill du förändra?

Annonser

Om jonasberling

Pedaog, författare och kulturpersonlighet som fördelar sina 24 timmar/dygn åt sömn, Frida Utbildning och egna utflykter i skapande verksamhet i kulturens tjänst.
Det här inlägget postades i iPedagogik 2.0 eller senare och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s